Aproximación a un modelo de gobernanza en universidades públicas de la provincia de Pichincha del Ecuador
Approximation to a model of governance in public universities of the province of Pichincha of Ecuador
Date
2019-07-01Author
Maldonado Mera, Betzabé del Rosario
Buenaño Cabrera, José Javier
Benavides Espinosa, Karla Viviana
Metadata
Show full item recordAbstract
En la última década se observan cambios sustanciales en el sistema de educación superior de Ecuador, cuya dinámica ha incidido en marcadas transformaciones al interior de las universidades. Este trabajo sigue las líneas de investigación desde una perspectiva de gobernanza interna, para realizar una aproximación a los modelos imperantes en las universidades que participan en el estudio. El análisis se realiza desde un enfoque sistémico, desde donde se asocia el término gobernanza a la capacidad del gobierno para definir el quehacer de las instituciones de educación superior y a las formas de organización interna para cumplir el papel otorgado. El estudio es de tipo documental eminentemente cualitativo, basado en fuentes de información obtenidas en sitios Web oficiales de las universidades y de diversos organismos. De manera complementaria, se aplica un cuestionario a través de encuesta a asesores de las mismas instituciones, con la finalidad de ratificar o matizar las conclusiones generadas. Para el análisis se considera como principios de gobernanza, la autonomía, libertad académica, rendición de cuentas, participación y representatividad institucional. Los resultados revelan que los mecanismos de control implementados por el Estado inciden al interior de las universidade s y configuran diferencias en la dimensionalidad y modelos con la que ejercen la gobernanza. In the last decade, relevant changes have been observed in the Ecuador higher education system, whose dynamics have influenced in important transformations within the universities. This work follows the lines of research from an internal governance perspective, to make an approximation to the prevailing models in the universities that participate in the study. This work follows the lines of research from an internal government perspective, to make an approximation to the prevailing models in the universities that participate in the study. The analysis is carried out f rom a systemic approach, from where the term governance is associated with the capacity of the government to define the task of higher education institutions and the forms of internal organization to fulfill the role granted. The study is eminently qualita tive documentary type, based on information sources obtained from official websites of universities and various higher education organizations. In a complementary manner, a questionnaire is apply through an interview with advisors from the same institution s , in order to ratify or qualify the conclusions generated. For the analysis, the principles of governance, autonomy, academic freedom, accountability, participation and institutional representation are considered. The results revealed that even though the three HEIs involved in the study are public and domiciled in the same province, they differ in the manner in which these principles are exercised. This intensity determines different forms of organization and models of internal operation.
URI
https://hdl.handle.net/20.500.12219/2499https://doi.org/10.36995/j.visiondefuturo.2019.23.02.006.es
https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/369/214
Collections
- Revista Visión de Futuro [456]
The following license files are associated with this item: