Investigación y comunicación del conocimiento en ciencias sociales y humanas. Una mirada desde las encrucijadas latinoamericanas y el contexto global
Research and communication of knowledge in social and human sciences. A look from the Latin American crossroads and the global context
Abstract
Este artículo aborda la comunicación y visibilidad de la producción científica en ciencias sociales y humanidades (CSH) y los desafíos para sus autores, en el marco del cambio de paradigma de la comunicación científica. Este trabajo se desprende de la investigación en curso que estudia los procesos evaluativos de la ciencia en las instituciones universitarias del Nordeste Argentino (NEA), con énfasis en la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional del Nordeste (UNNE).
En base a un diseño metodológico cualitativo y un enfoque crítico-hermenéutico se recuperaron las reflexiones de los propios actores vertidas en distintos foros de debate sobre la problemática y se procedió a su confrontación dialéctica con la teoría. El análisis semiótico de las significaciones de los investigadores y el corpus teórico permitió inferir ideas integradoras sobre la producción y comunicación científica en CSH, las que se abordan como una dimensión analítica de la evaluación científica. This article addresses the communication and visibility of scientific production in the social sciences and humanities (SHC) and the challenges for its authors, within the framework of the paradigm shift in scientific communication. This work stems from the ongoing research that studies the evaluation processes of science in the university institutions of Northeast of Argentina (NEA), with emphasis on the Faculty of Humanities of the National University of the Northeast (UNNE).
Based on a qualitative methodological design and a critical-hermeneutic approach, the reflections of the actors themselves were recovered, expressed in different forums for debate on the problem, and a dialectical confrontation with the theory was carried out. The semiotic analysis of the meanings of the researchers and the theoretical corpus allowed to infer integrative ideas about scientific production and communication in SHC, which are approached as an analytical dimensión of scientific evaluation.
Collections
- Revista La Rivada [298]
The following license files are associated with this item: