Pymes madereras de Oberá (Argentina): capital intelectual y estrategia
SMEs timber Oberá (Argentina): intellectual capital and strategy
Date
2016-12-13Author
Fernández Jardón, Carlos María
Martos, María Susana
Miño Valdés, Juan Esteban
Metadata
Show full item recordAbstract
Las pequeñas y medianas empresas (pymes) son importantes para el crecimiento de las economías latinoamericanas; sin embargo, presentan limitaciones de capital intelectual, lo que puede afectar su competitividad. Este trabajo analiza el proceso de generación de ventajas competitivas en estas pymes en general y en particular, cuál es el efecto de los diferentes componentes de capital intelectual sobre el desempeño empresarial. Se define un modelo de análisis estudiando el caso de pymes madereras de Oberá (Argentina). Los resultados infieren que estas pymes utilizan el capital intelectual junto con otros recursos para generar capacidades organizativas que, unidas al territorio, afectan a sus factores estratégicos, lo que les permite obtener mejores resultados. Small and medium enterprises (SMEs) are important for the growth of Latin American economies; however, present limitations of intellectual capital, which may affect their competitiveness. This paper analyzes the process of generating competitive advantages in these SMEs in general and in particular, what is the effect of the different components of intellectual capital on business performance. an analysis model to study the case of SMEs timber Oberá (Argentina) is defined. The results infer that these SMEs use intellectual capital along with other resources to build organizational capabilities, coupled with the territory, affect their strategic factors, allowing them to achieve better results.
Collections
The following license files are associated with this item: